Je hebt een heerlijke zomer gehad. Waarschijnlijk met wat extra ijsjes, gezellige bbq’s en lange avonden op het terras, het was echt genieten.
En nu? Je wilt dat ontspannen gevoel vasthouden, maar zonder dat je langzaam terugvalt in oude, minder gezonde gewoontes.
Gelukkig zijn er makkelijke manieren om balans te houden, zonder jezelf iets te ontzeggen.
Waarom terugval na de zomer vaak voorkomt
In de zomer laten we onze routine vaak los. Na de vakantie is het verleidelijk om dat losse ritme door te zetten, maar dan sluipen ongezonde gewoontes er weer in. Denk aan:
-
Onregelmatig eten: Geen vaste eetmomenten meer.
-
Minder bewegen: De drukte van werk en school neemt over.
-
Meer snelle keuzes: Omdat je minder tijd hebt om te koken.
Zo blijf je in balans na de zomer
-
Pak je ontbijt weer op: Een voedzame start geeft je energie en voorkomt snaaien.
-
Plan gezonde snacks: Zo grijp je minder snel naar koek of chips.
-
Blijf bewegen: Maak wandelingen in je pauze of stap weer op de fiets.
-
Plan genietmomenten: Zo houd je balans zonder het gevoel dat je ‘niets mag’.
Eet volgens de 80/20-regel
Met de 80/20-regel eet je voor 80% voedzaam en laat je 20% ruimte voor dingen waar je van geniet. Zo blijf je flexibel en voorkom je dat je in een streng dieet belandt.
Extra tip: Betrek je omgeving
Eten en bewegen zijn leuker als je het samen doet. Nodig vrienden uit voor een gezonde kookavond of spreek af voor een avondwandeling. Samen blijf je makkelijker gemotiveerd.
Na de zomer in balans blijven gaat niet om streng zijn, maar om slimme keuzes maken. Kleine aanpassingen hebben een groot effect, en zorgen dat jij vol energie de herfst ingaat.
Wil je leren hoe je zonder dieet op gewicht blijft?
Plan dan HIER je gratis persoonlijk plan gesprek. Hiervoor ga je eerst een korte vragenlijst invullen waarna ik binnen 48 uur contact met je opneem om een gesprek in te plannen.