Lekkers eten zonder honger. Het is dat gekke fenomeen waarbij je maag absoluut niet om eten vraagt, maar je hand toch verdacht snel de weg naar de snacklade vindt.

Of je nu tijdens je favoriete Netflix serie opeens zin krijgt in popcorn, of je iets zoekt om die vrijdagmiddag spanning op kantoor te overleven.

Soms lijkt eten zonder honger gewoon de enige oplossing.

Waarom doen we dit eigenlijk? En kan het ook anders.

Waarom we snacken zonder honger:
Er zijn veel redenen waarom we naar een snack grijpen zonder dat er ook maar een piepklein knorretje te horen is. Soms is het de verveling, want ja, die e-mail kan wel wachten, soms is het gewoonte (hallo 10 uur tussendoortje), en soms is het simpelweg stress (of anti-stress, als je de chips zelf mag geloven).

De weg uit de snack zone:
Nu, voor wie dit herkent: Wees gerust. Snackdrang heeft niet altijd honger als hoofdingrediënt nodig, maar we kunnen er wel wat aan doen.

Vraag jezelf bijvoorbeeld de volgende keer eens af: “Heb ik honger, of wil ik gewoon iets te doen hebben?” Als het dat laatste is, probeer dan eens een andere bezigheid: ga even naar buiten, neem een paar diepe ademhalingen, of doe iets waarbij je handen bezig zijn (puzzelen? breien? of allebei tegelijk?).

En als je dan toch gaat snacken, maak het dan een bewuste keuze.
Ga voor iets kleins en geniet er echt van, want als je tóch snackt, dan liever met een glimlach en zonder schuldgevoel.

Het gaat erom dat jij de controle hebt en bewust kiest of je wel of niet die snack aanneemt, ongeacht wat Netflix je influistert.